Beton technológia

 
A transzportbeton mellé ezt kínáljuk:
  • személyre szabott ajánlat készítés – kérjen árajánlatot!
  • pumpa, pumix bérlés előtti díjmentes helyszíni szemle
  • a KTI által terméktanúsított teljesítmény nyilatkozat
 
 

Transzportbeton

A készre kevert beton gyártó üzemben a transzportbeton alkotóanyagait, vagyis a cementet, az adalékanyagot, a vizet és az adalékszereket egymástól elkülönítve a receptúrában meghatározott arányban egy hitelesített mérlegen le kell mérni, majd ez után meghatározott sorrendben a keverődobba kell adagolni. A gyártási program alapját az MSZ 4719 és az MSZ 4798 rendelkezései alkotják, a gyártási folyamatok zárt láncon működő számítógép által vezéreltek. A gyártott transzportbeton minőségét akkreditált vizsgáló laboratóriumnak kell ellenőrizni rendszeres időközönként az előírásoknak megfelelően. A friss betonból ilyenkor mintát kell venni, ebből próbakockát készíteni, majd 28 napos korában el kell végezni a megszilárdult próbatestek nyomószilárdsági vizsgálatát. A betonnak szabvány szerint 28 napos korára kell ugyanis elérnie a jelölésében szereplő nyomószilárdsági osztályt! Ennek az eredményét egy vizsgálati jegyzőkönyvben kell rögzíteni, ami tartalmazza a vizsgált transzportbeton által elért nyomószilárdsági értéket.

 
 
 

A transzportbeton jelölése

beton jele: C30/37-XC3-16-F3

 
C30/37
a beton nyomószilárdsági osztályának a jele
 
XC3
a betonszerkezethez tartozó környezeti osztály jele (akár több is lehet), amelynek építésére felhasználják
 
16
az adalékanyag (kavics) legnagyobb szemnagysága, mm
 
F3
a beton konzisztencia osztályának jele (F1~földnedves, F2~kissé képlékeny, F3~képlékeny)
 
 
 

Transzport beton szállítás

A transzportbeton átadás-átvételének a helye a beépítés helyszíne. Az átadás-átvétel időpontja egyben a gyártó teljesítésének az időpontja is! Ezt követően már annak beépítője a felelős a végtermék, azaz a megszilárdult transzportbeton minőségéért! Az átvételt a vásárlónak vagy képviselőjének a szállítólevél aláírásával kell igazolni! A keveréknek az átadásakor kell olyan konzisztenciájúnak lennie, mint amilyet a vásárló a rendelésben megadott. A friss keverék konzisztenciája az idő múlásával (akár billenőplatós teherautó, akár beton mixer végzi a szállítást) romlik, ezért az átadás után az eltarthatósági időn belül mielőbb meg kell kezdeni a szállítmány bedolgozását!

 

A földnedves beton szállítás billenőplatós teherautóval történik. Ezt a munkaterület megközelíthetőségétől, a megrendelt transzport beton mennyiségétől függően többféle méretű és kapacitású járművel lehet végezni. Mivel a transzport beton testsűrűsége igen jelentős (megközelítőleg 2400kg/m3), ezért a szállítását többnyire csak a 10-40 tonna közötti össztömegű teherautók tudják elvégezni. Ezek tudnak ugyanis kiszállítani belőle akár 1-12 m³-t egy építkezésre fordulónként.

 

A kissé képlékeny és a képlékeny konzisztenciájú transzport beton szállítása beton mixerrel történik, melynek maximális szállítási kapacitása 8-10 m³ típustól függően.

transzportbeton

A mixer keverődobja megóvja a friss transzportbetont a külső környezet káros hatásaitól. Meleg időben megakadályozza a kötés túl korai beindulását, hideg időben pedig megvédi a kihűléstől. A szállítás teljes időtartama alatt folyamatos lassú keveréssel biztosítja a transzport beton homogenitását. A munkaterületen a csúszdáján keresztül engedi le a keveréket a beépítés helyére vagy egy ott lévő beton szivattyú hátsó részéhez tolatva üríti bele annak “kádjába”.

 
 
 

A betonszivattyú: pumpa és pumix

Képlékeny vagy kissé képlékeny transzportbeton bedolgozásánál lehetőség van beton szivattyú, vagy más néven pumpa használatára is.

Erre a munkagépre akkor van szükség, ha a szállítást végző beton mixerből nem lehet közvetlenül a bedolgozás helyére engedni transzportbetont. Ilyen nehezítő körülmény lehet egy építkezésen például az, ha a munkaterület terepviszonyai nem teszik lehetővé a biztonságos megközelítést egy 32 tonnás össztömegű teherautóval vagy ha a betonozás helye több emelet magasan esetleg mélyen található. A betonszivattyúval a transzportbeton akár 24-48 méteres magasságba is továbbítható egy távirányítással vezérelt hidraulikus gémen keresztül, emberi erő kifejtése nélkül. Ha nem felfelé hanem vízszintesen kell kinyújtani a gémet, akkor ez a távolság kb. 6 méterrel kevesebb, ugyanis le kell vonni belőle a munkagép 4 méteres magasságát és a fülkének a hosszát is abban az esetben, ha a munkagépnek előre kell dolgoznia! A pumpa gyárilag megadott méretében ugyanis a teherautó magassága is benne van! Ha a gémmel elérhető távolság kevés lenne, akkor a talajon bilincsekkel egymáshoz kapcsolt 2-3 méter hosszú csövek segítségével ez akár 100 méteres távolságig is növelhető. Ez a munkafolyamat a csőtelepítés, mely nagy szakértelmet és körültekintést igényel a pumpa gépkezelőjétől. C12-es minőség alatti transzportbeton nem pumpálható, alacsony finomrész-tartalma miatt ugyanis nem csúszik megfelelően a pumpa csövében!

 

A betonszivattyú speciális változata a pumix, ami egy pumpával felszerelt mixer. Teljes értékű pumpaként funkcionál de ezen kívül a transzportbeton építési területre szállítását is el tudja végezni a kapacitásától függően néhány köbméteres mennyiségig. Leggyakrabban használt változatai 21-31 méter közötti méretűek, amiben szintén benne van az autó 4 méteres magassága is!

 

A betonszivattyú használata gépbérletnek minősül, vagyis az üzemideje a helyszínre érkezésétől egészen az elmosása befejezéséig tart. Összesen minimum 4 óra pumpálási díjat kell kifizetni alkalmanként, ami pumpa esetén 2 óra helyszínen tartózkodást jelent és 2 óra kiállási díjat (ez az utiköltsége a munkagépnek), pumix esetében viszont 3 óra helyszínen tartózkodást és csak 1 óra kiállási díjat. Ez azért van így, mert a pumix által szállított transzportbeton szállítási díja bele van kalkulálva a kiállási díjába. A helyszínen először mindkét munkagépnek biztonságosan ki kell talpalni, ezt követően lehet csak megkezdeni a hidraulikus gém kinyitását! Az erre alkalmas területet a megrendelőnek kell biztosítani és gondoskodni az esetleg ehhez szükséges Területfoglalási Engedélyről is! A gém kinyitása általában fél órát vesz igénybe, de ez az időtartam mindig az adott munkaterület terep viszonyaitól függ! Ha szükséges, “csőtelepítés” alkalmazásával pumpa vagy pumix esetében is meg lehet hosszabítani a gémet több méterrel, a földre fektetett és ott sorban egymáshoz bilincselt csövek segítségével. Ez egy nagy körültekintést igénylő munkafolyamat, és a felhasznált csövek behordása, összeszerelése és a használatuk után ezek tisztítása és vissza rakása a munkagépre is bele tartozik a helyszínen töltött üzemidőbe! Használat után a munkagépet is ki kell tisztítani, különben bele köt a tanszportbeton és tönkre megy. Ez alap esetben kb. fél órát vesz igénybe és az erre alkalmas területet szintén a megrendelőnek kell biztosítani! Ilyenkor a gépkezelő kinyitja a pumpa vagy pumix hátulján található “kád” alját és kiengedi a tartalmát a földre, majd kimossa a helyét kb. 100-200 liter vízzel ami szintén kifolyik ugyanott. A betonszivattyúk rendszere típustól függően kb. 0,3-1 m3 betont vesz fel induláskor, és ezt a mennyiséget már a használat végén sem tudja kipumpálni csak a földre engedni a tisztítás részeként. Ezt figyelembe kell venni a transzportbeton mennyiségének meghatározásakor is!

 
 
 
A beton kötési ideje

A beton kötési ideje általában a bedolgozását követő első 3-24 órát jelenti. Ebben az időszakban nagyon érzékeny a transzport beton, meleg időben a túlhevülését illetve hideg időben a kihülését kell elkerülni megfelelő utókezeléssel a tervezett szilárdság elérése érdekében!

 
 
 
A beton szilárdulása

A bedolgozott transzportbeton 24 órás kora után zajlik a beton szilárdulása és ez a folyamat eltart egészen 28 napos koráig. Szabvány szerint ekkorra kell ugyanis elérnie 20°C hőmérsékleten a transzportbeton jelölésében szereplő nyomószilárdsági osztályt. A folyamat korai szakaszában, 7 napos korára már elérheti a végszilárdság 60-70%-át is megfelelő utókezelés mellett. A beton kis hőmérsékleten lassabban, nagy hőmérsékleten gyorsabban szilárdul.

 
 
 
A beton utókezelése

Meleg időben az utókezelés célja a cement kémiai hidratációjának zavartalanná tétele és a még félkész friss beton idő előtti kiszáradásának megakadályozása első sorban a nagy meleg, az erős napsütés és a szélmozgás hatására (már az enyhe szélmozgás is kárt tud okozni, ha folyamatosan éri felületét). A bedolgozást követően az utókezelést haladéktalanul meg kell kezdeni az elpárolgott víz pótlása és a repedések elkerülése érdekében! Ennek a folyamtnak megszakítás nélkülinek kell lennie, elmulasztása rendkívül károsan és visszafordíthatatlanul befolyásolja a megszilárdult transzportbeton nyomószilárdsági értékét! A cement hidratációjához szükséges vizet a kötés és a kezdeti szilárdulás idelye alatt a betonban kell tartani és szükséges esetén pótolni! Ennek három általános módszere van:

– a transzportbeton felületére folyamatosan vizet kell permetezni közvetlenül a bedolgozás után, hogy ne száradjon ki

– a beton felületét meg kell óvni a közvetlen napsütéstől takarással folyamatosan nedvesen tartott anyaggal, például geotextíliával

– közvetlenül a bedolgozás után be kell vonni a transzportbeton felületét párazáró szerrel, megelőzve ezzel nedvességtartalmának elpárolgását (ez a bevonat nem hordható fel olyan felületre, amelyre további betont, festést vagy olyan burkolatot helyeznek, amelynek a betonhoz kell tapadnia)

 
 

Hideg időben a transzportbeton bedolgozása veszélyes üzem a végtermék minőségére nézve! A legnagyobb kárt a bedolgozást követő első 24 óra (kötési idő) alatt tudja elszenvedni! Ha ilyenkor esetleg megfagy, akkor csak kis mértékben vagy egyáltalán nem szilárdul meg a későbbiek folyamán! Ebben az esetben szétmorzsolódik vagy a legjobb esetben is több osztállyal alacsonyabb szilárdságú lesz a tervezettnél. Ha csak az első nap után éri fagyhatás, akkor akár 3x annyi időre is szüksége lehet a szilárdság eléréséhez. Gyakran azonban a végszilárdság még így is elmarad a tervezettől!

Kötésgyorsító vegyszer használata mellett az alábbi utókezelés ajánlott:

– +10°C és +2°C között: a bedolgozott transzportbeton takarásáról gondoskodni kell hőszigetelő anyaggal, az utókezelést a külső hőmérséklettől 10°C fokkal melegebb vízzel vagy párazáró vegyszer felhordásával kell végezni!

– +2°C és -5°C között: a bedolgozott transzportbeton takarásáról gondoskodni kell hőszigetelő anyaggal legalább 20 cm légrést hagyva a szigetelés és a beton között, hőlégbefúvóval +15°C felett kell tartani a hőmérséklettet ebben a légrésben, az utókezelést pedig párazáró vegyszer felhordásával kell végezni!

– -5°C és -10°C között: az utókezelést párazáró felhordásával kell végezni, a bedolgozott transzportbeton takarásáról gondoskodni kell hőszigetelő anyaggal legalább 20 cm légrést hagyva a szigetelés és a beton között, hőlégbefúvóval 15°C – 20°C között kell tartani a hőmérséklettet a légrésben úgy, hogy a beton hőmérséklete 5°C fölött legyen legalább az első három napban!

– -10°C alatt: a betonozást el kell halasztani!

 

A javasolt utókezelések időtartama magasépítési szerkezeteknél minimum 7 nap, vízzáró szerkezeteknél minimum 14 nap!

 
 
 

Transzportbeton árak

(szállítási díj nélkül)
C12/15-XOb(H)-16-F2

18.900,- (Bruttó 24.003,-)

C16/20-XOv(H)-16-F2

20.200,- (Bruttó 25.654,-)

C20/25-XC1-24-F3

21.900,- (Bruttó 27.813,-)

C25/30-XC2-16-F2

22.700,- (Bruttó 28.829,-)

 

Itt található a részletes beton árlista

Copyright © 2010-2021. Minden jog fenntartva!