A készre kevert beton gyártó üzemben a transzportbeton alkotóanyagait, vagyis a cementet, az adalékanyagot, a vizet és az adalékszereket egymástól elkülönítve a receptúrában meghatározott arányban egy hitelesített mérlegen le kell mérni, majd ez után meghatározott sorrendben a keverődobba kell adagolni. A gyártási program alapját az MSZ 4719 és az MSZ 4798 rendelkezései alkotják, a gyártási folyamatok zárt láncon működő számítógép által vezéreltek. A gyártott transzportbeton minőségét akkreditált vizsgáló laboratóriumnak kell ellenőrizni rendszeres időközönként az előírásoknak megfelelően. A friss betonból ilyenkor mintát kell venni, ebből próbakockát készíteni, majd 28 napos korában el kell végezni a megszilárdult próbatestek nyomószilárdsági vizsgálatát. A betonnak szabvány szerint 28 napos korára kell ugyanis elérnie a jelölésében szereplő nyomószilárdsági osztályt! Ennek az eredményét egy vizsgálati jegyzőkönyvben kell rögzíteni, ami tartalmazza a vizsgált transzportbeton által elért nyomószilárdsági értéket.
a beton jele:
C30/37-XC3-16-F3
C30/37
a beton nyomószilárdsági osztályának a jele
XC3
a betonszerkezethez tartozó környezeti osztály jele (akár több is lehet), amelynek építésére felhasználják
16
az adalékanyag (kavics) legnagyobb szemnagysága, mm-ben
F3
a beton konzisztencia osztályának jele (F1~földnedves, F2~kissé képlékeny, F3~képlékeny)
A transzportbeton átadás-átvételének a helye a beépítés helyszíne. Az átadás-átvétel időpontja egyben a gyártó teljesítésének az időpontja is! Ezt követően már annak beépítője a felelős a végtermék, azaz a megszilárdult transzportbeton minőségéért! Az átvételt a vásárlónak vagy képviselőjének a szállítólevél aláírásával kell igazolni! A keveréknek az átadásakor kell olyan konzisztenciájúnak lennie, mint amilyet a vásárló a rendelésben megadott. A friss keverék konzisztenciája az idő múlásával (akár billenőplatós teherautó, akár beton mixer végzi a szállítást) romlik, ezért az átadás után az eltarthatósági időn belül mielőbb meg kell kezdeni a szállítmány bedolgozását!
A földnedves beton szállítás billenőplatós teherautóval történik. Ezt a munkaterület megközelíthetőségétől, a megrendelt transzport beton mennyiségétől függően többféle méretű és kapacitású járművel lehet végezni. Mivel a transzport beton testsűrűsége igen jelentős (megközelítőleg 2400kg/m3), ezért a szállítását többnyire csak a 10-40 tonna közötti össztömegű teherautók tudják elvégezni. Ezek tudnak ugyanis kiszállítani belőle akár 1-12 m³-t egy építkezésre fordulónként.
A kissé képlékeny és a képlékeny konzisztenciájú transzport beton szállítása beton mixerrel történik, melynek maximális szállítási kapacitása 8-10 m³ típustól függően.
A mixer keverődobja megóvja a friss transzportbetont a külső környezet káros hatásaitól. Meleg időben megakadályozza a kötés túl korai beindulását, hideg időben pedig megvédi a kihűléstől. A szállítás teljes időtartama alatt folyamatos lassú keveréssel biztosítja a transzport beton homogenitását. A munkaterületen a csúszdáján keresztül engedi le a keveréket a beépítés helyére vagy egy ott lévő beton szivattyú hátsó részéhez tolatva üríti bele annak “kádjába”.
Képlékeny vagy kissé képlékeny transzportbeton bedolgozásánál lehetőség van beton szivattyú, vagy más néven pumpa használatára is.
Erre a munkagépre akkor van szükség, ha a szállítást végző beton mixerből nem lehet közvetlenül a bedolgozás helyére engedni transzportbetont. Ilyen nehezítő körülmény lehet egy építkezésen például az, ha a munkaterület terepviszonyai nem teszik lehetővé a biztonságos megközelítést egy 32 tonnás össztömegű teherautóval vagy ha a betonozás helye több emelet magasan esetleg mélyen található. A betonszivattyúval a transzportbeton akár 24-48 méteres magasságba is továbbítható egy távirányítással vezérelt hidraulikus gémen keresztül, emberi erő kifejtése nélkül. Ha nem felfelé hanem vízszintesen kell kinyújtani a gémet, akkor ez a távolság kb. 6 méterrel kevesebb, ugyanis le kell vonni belőle a munkagép 4 méteres magasságát és a fülkének a hosszát is abban az esetben, ha a munkagépnek előre kell dolgoznia! A pumpa gyárilag megadott méretében ugyanis a teherautó magassága is benne van!
Ha a gémmel elérhető távolság kevés lenne, akkor a talajon bilincsekkel egymáshoz kapcsolt 2-3 méter hosszú csövek segítségével ez akár 100 méteres távolságig is növelhető. Ez a munkafolyamat a csőtelepítés, mely nagy szakértelmet és körültekintést igényel a pumpa gépkezelőjétől. C12-es minőség alatti transzportbeton nem pumpálható, alacsony finomrész-tartalma miatt ugyanis nem csúszik megfelelően a pumpa csövében!
A betonszivattyú speciális változata a pumix, ami egy pumpával felszerelt mixer. Teljes értékű pumpaként funkcionál de ezen kívül a transzportbeton építési területre szállítását is el tudja végezni a kapacitásától függően néhány köbméteres mennyiségig. Leggyakrabban használt változatai 21-31 méter közötti méretűek, amiben szintén benne van az autó 4 méteres magassága is!
A betonszivattyú használata gépbérletnek minősül, vagyis az üzemideje a helyszínre érkezésétől egészen az elmosása befejezéséig tart. Pumix esetén összesen minimum 4, pumpa esetén minimum 5 óra pumpálási díjat kell kifizetni alkalmanként, ami pumpa esetén 3 óra helyszínen tartózkodást jelent és 2 óra kiállási díjat (ez az útiköltsége a munkagépnek), pumix esetében viszont 3 óra helyszínen tartózkodást és csak 1 óra kiállási díjat. Ez azért van így, mert a pumix által szállított transzportbeton szállítási díja bele van kalkulálva a kiállási díjába. A helyszínen először mindkét munkagépnek biztonságosan ki kell talpalni, ezt követően lehet csak megkezdeni a hidraulikus gém kinyitását! Az erre alkalmas területet a megrendelőnek kell biztosítani és gondoskodni az esetleg ehhez szükséges Területfoglalási Engedélyről is! A gém kinyitása általában fél órát vesz igénybe, de ez az időtartam mindig az adott munkaterület terep viszonyaitól függ! Ha szükséges, „csőtelepítés” alkalmazásával pumpa vagy pumix esetében is meg lehet hosszabítani a gémet több méterrel, a földre fektetett és ott sorban egymáshoz bilincselt csövek segítségével. Ez egy nagy körültekintést igénylő munkafolyamat, és a felhasznált csövek behordása, összeszerelése és a használatuk után ezek tisztítása és vissza rakása a munkagépre is bele tartozik a helyszínen töltött üzemidőbe! Használat után a munkagépet is ki kell tisztítani, különben bele köt a tanszportbeton és tönkre megy. Ez alap esetben kb. fél órát vesz igénybe és az erre alkalmas területet szintén a megrendelőnek kell biztosítani! Ilyenkor a gépkezelő kinyitja a pumpa vagy pumix hátulján található “kád” alját és kiengedi a tartalmát a földre, majd kimossa a helyét kb. 100-200 liter vízzel ami szintén kifolyik ugyanott. A betonszivattyúk rendszere típustól függően kb. 0,3-1 m3 betont vesz fel induláskor, és ezt a mennyiséget már a használat végén sem tudja kipumpálni csak a földre engedni a tisztítás részeként. Ezt figyelembe kell venni a transzportbeton mennyiségének meghatározásakor is!
A beton kötési ideje általában a bedolgozását követő első 3-24 órát jelenti.
Ebben az időszakban nagyon érzékeny a transzport beton, meleg időben a túlhevülését illetve hideg időben a kihülését kell elkerülni megfelelő utókezeléssel a tervezett szilárdság elérése érdekében!
A bedolgozott transzportbeton 24 órás kora után zajlik a beton szilárdulása és ez a folyamat eltart egészen 28 napos koráig. Szabvány szerint ekkorra kell ugyanis elérnie 20°C hőmérsékleten a transzportbeton jelölésében szereplő nyomószilárdsági osztályt. A folyamat korai szakaszában, 7 napos korára már elérheti a végszilárdság 60-70%-át is megfelelő utókezelés mellett. A beton kis hőmérsékleten lassabban, nagy hőmérsékleten gyorsabban szilárdul.
Meleg időben:
Meleg időben az utókezelés célja a cement kémiai hidratációjának zavartalanná tétele és a még félkész friss beton idő előtti kiszáradásának megakadályozása első sorban a nagy meleg, az erős napsütés és a szélmozgás hatására (már az enyhe szélmozgás is kárt tud okozni, ha folyamatosan éri felületét). A bedolgozást követően az utókezelést haladéktalanul meg kell kezdeni az elpárolgott víz pótlása és a repedések elkerülése érdekében! Ennek a folyamtnak megszakítás nélkülinek kell lennie, elmulasztása rendkívül károsan és visszafordíthatatlanul befolyásolja a megszilárdult transzportbeton nyomószilárdsági értékét! A cement hidratációjához szükséges vizet a kötés és a kezdeti szilárdulás idelye alatt a betonban kell tartani és szükséges esetén pótolni! Ennek három általános módszere van:
– a transzportbeton felületére folyamatosan vizet kell permetezni közvetlenül a bedolgozás után, hogy ne száradjon ki
– a beton felületét meg kell óvni a közvetlen napsütéstől takarással folyamatosan nedvesen tartott anyaggal, például geotextíliával
– közvetlenül a bedolgozás után be kell vonni a transzportbeton felületét párazáró szerrel, megelőzve ezzel nedvességtartalmának elpárolgását (ez a bevonat nem hordható fel olyan felületre, amelyre további betont, festést vagy olyan burkolatot helyeznek, amelynek a betonhoz kell tapadnia)
Hideg időben:
Hideg időben a transzportbeton bedolgozása veszélyes üzem a végtermék minőségére nézve! A legnagyobb kárt a bedolgozást követő első 24 óra (kötési idő) alatt tudja elszenvedni! Ha ilyenkor esetleg megfagy, akkor csak kis mértékben vagy egyáltalán nem szilárdul meg a későbbiek folyamán! Ebben az esetben szétmorzsolódik vagy a legjobb esetben is több osztállyal alacsonyabb szilárdságú lesz a tervezettnél. Ha csak az első nap után éri fagyhatás, akkor akár 3x annyi időre is szüksége lehet a szilárdság eléréséhez. Gyakran azonban a végszilárdság még így is elmarad a tervezettől!
Kötésgyorsító vegyszer használata mellett az alábbi utókezelés ajánlott:
– +10°C és +2°C között: a bedolgozott transzportbeton takarásáról gondoskodni kell hőszigetelő anyaggal, az utókezelést a külső hőmérséklettől 10°C fokkal melegebb vízzel vagy párazáró vegyszer felhordásával kell végezni!
– +2°C és -5°C között: a bedolgozott transzportbeton takarásáról gondoskodni kell hőszigetelő anyaggal legalább 20 cm légrést hagyva a szigetelés és a beton között, hőlégbefúvóval +15°C felett kell tartani a hőmérséklettet ebben a légrésben, az utókezelést pedig párazáró vegyszer felhordásával kell végezni!
– -5°C és -10°C között: az utókezelést párazáró felhordásával kell végezni, a bedolgozott transzportbeton takarásáról gondoskodni kell hőszigetelő anyaggal legalább 20 cm légrést hagyva a szigetelés és a beton között, hőlégbefúvóval 15°C – 20°C között kell tartani a hőmérséklettet a légrésben úgy, hogy a beton hőmérséklete 5°C fölött legyen legalább az első három napban!
– -10°C alatt: a betonozást el kell halasztani!
A javasolt utókezelések időtartama magasépítési szerkezeteknél minimum 7 nap, vízzáró szerkezeteknél minimum 14 nap!
Itt található a részletes beton árlista.